Jak opanować stres / Przestrzeganie podstawowych zasad związanych ze stresem umożliwia nam spokojny sen. Spróbój przestrzegać tych reguł, a lek nasenny nie będzie potrzebny.

Każdy z nas w czasie swojej codziennej aktywności, narażony jest na stres. Jedni z nas potrafią radzić sobie z nim wręcz znakomicie, inni nie radzą sobie z nim zupełnie, co w krótkim czasie prowadzi do kłopotów zdrowotnych i różnego rodzaju zaburzeń – chronicznego uczucia niepokoju, lęku, a nawet depresji. Jak opanować stres? Co może pomóc w przezwyciężaniu skutków stresu, równocześnie pomagając w radzeniu sobie z zaskakującymi i często przerastającymi nas sytuacjami?

pani_ksiazka

Czynniki redukujące stres

pani_kubek

Jednym z najważniejszych czynników łagodzących stres, jest regularny wypoczynek. Oczywiście w stresującej nas sytuacji, zwykle nie potrafimy skupić się na niczym innym niż zadania, z którymi się zmagamy. Jednak właściwe zrozumienie sytuacji i rozpoznanie naszego chwilowego rozchwiania, jako efektu narastającego stresu, powinno skłonić nas do podjęcia właściwych decyzji. Taką decyzją musi być znalezienie czasu na relaks i prawidłowy odpoczynek. Chwilą relaksu może być spotkanie z przyjaciółmi, czas poświęcony na ćwiczenia fizyczne tj. jogging czy jazda na rowerze, wyjście do kina czy spotkanie z dobrą książką. Dla prawidłowej higieny psychicznej nieodzowny jest również regularny sen. Wiele osób narażonych na silny stres ma poważne problemy z zasypianiem. Istnieją jednak sprawdzone sposoby na radzenie sobie z bezsennością m.in. dieta bogata w witaminy z grupy B, napar z melisy, rezygnacja z kofeiny czy alkoholu, zakaz spożywania obfitych posiłków przed snem i wiele innych. Warto z nich korzystać!

Techniki relaksacyjne w redukcji sresu

Ciekawym sposobem na radzenie sobie z efektami stresu, jest również stosowanie różnego typu technik relaksacyjnych. Mogą być to niezwykle proste do wykonania ćwiczenia oddechowe lub wymagające pewnego skupienia i odrobiny czasu medytacje czy joga. Każda z tych technik pozwala w pewnym stopniu opanować negatywne skutki stresu, jednocześnie wspierając inne naturalne procesy biologiczne tj. prawidłowy sen, istotne dla właściwej higieny psychicznej każdego człowieka.

Na pytanie jak radzić sobie ze stresem, często praktykowaną odpowiedzią jest ucieczka w tzw. wspomagacze. Nadużywanie kofeiny, która ma pobudzić nas do większej aktywności, czy częste sięganie po alkohol, który ma wytłumić nasze emocje, przynoszą zwykle krótkotrwały, a jak się okazuje z czasem, negatywny efekt. Nadmiar kofeiny nie zwiększa poziomu naszej percepcji czy zaburzonej w wyniku długotrwałego stresu koncentracji, może jednak przeszkadzać w zasypianiu. Brak snu to kolejne obniżenie naszej sprawności i zwiększenie poziomu stresu i tak wpadamy w błędne koło negatywnych reakcji. Z kolei alkohol, który często pomaga w zasypianiu, z czasem może obniżać naszą zdolność do koncentrowania się na istotnych problemach, obniżać naszą sprawność do działania oraz wywoływać kolejne problemy, które tylko zwiększają poziom odczuwalnego stresu.

Wspomaganie w zwalczaniu stresu

Ważnym ogniwem w walce ze stresem może być natomiast zrównoważona dieta, bogata w witaminy, białka i węglowodany złożone, szczególnie zaś w produkty zwiększające poziom serotoniny, czyli hormonu szczęścia. Równie ważna jest systematyczna aktywność fizyczna, która także wpływa na zwiększenie poziomu serotoniny oraz regulację szeregu procesów biologicznych, zachodzących w naszych organizmach, istotnych w kontekście radzenia sobie z efektami przewlekłego stresu oraz im przeciwdziałającymi.

pani_oddech